Saturday, May 16, 2009

Memahami Enjin Gas Turbin

. . .
kembali setelah sekian lama..baru sudah waktu peperiksaan Enjin Gas Turbin
sebagai pemula bicara,ingin diberitahu bahawa kapal terbang mengaplikasikan 2 jenis enjin..enjin piston dan enjin gas turbin..enjin piston biasa digunakan pada kapal terbang yang kecil..manakala enjin gas turbin digunakan meluas dalam penerbangan komersil.
enjin gas turbin dibahagi kepada EMPAT bahagian utama..

-compressor (pemampat)
-combustion chamber (ruang pembakar)
-turbine (turbin)
-exhaust (ekzos)



pada fasa pertama udara yang bertentangan akan disedut dan dimampatkan di dalam compressor kemudian dipanaskan lantas dikurangkan tekanan di bahagian turbin dan dilepaskan ke udara kembali melalui ekzos..

tahukah anda bahawa angin yang dilepaskan melalui ekzos mampu mencapai suhu 1000 darjah celcius??
konsep enjin gas turbin sangat mudah tetapi halangan dari minda kita sendiri yang membuatkan perkara menjadi lebih susah..

udara yang dilepaskan adalah sangat laju dan memiliki daya tujahan yang sangat besar sehingga boleh melepaskan sebuah kapal terbang yang beratnya menjangkau 10 tan..

enjin gas turbin juga digunapakai untuk menjana kuasa elektrik.
namun yang demikian enjin gas turbin amat sensitif kerana ia akan menjadi rosak teruk jika sebarang bahan asing masuk ke dalam komponen enjin.walaupun bahan yang digunakan dapat
menahan suhu yang sangat tinggi serta dapat mengekalkan bentuk pada kelajuan yang amat tinggi..

*isi kandungan mungkin tidak seberapa lengkap tetapi sedikit sebanyak diharap dapat berkongsi ilmu

11 comments:

farhazoeLa said...

kau belajar dkat mane eh?

anak abdullah said...

malu nak sembang..kat metc
tau??
hehe

aishrad said...

bnd ni ke yg masuk exam kau?

shhned said...

hahaaa...
lagi mau cerita pasal enjin gas turbin.

anak abdullah said...

aishah,that's rite..just came out..
shhned, nape ek??

farhazoeLa said...

malaysia airlines engineering training centre? ooo. hebat2 patut cakap pasal kapal terbang!

anak abdullah said...

xde hebat mne pun...itu pn bnyk lg belum reveal sbb de bnyk lg lom blaja

MiSTa NaIm said...

yela..bagi aku la kan..apa sj menda yan kita blaja dalam kelas kan leh dapat 20% je..yang lagi 80% tu mai dari pengalamn kita tu...

risham said...

mari belajar!
yeah!

~ aman shah ~ said...

SUCK
SQUEEZE
BANG
BLOW

angin masuk ke compressor, kemudian angin mampat , pembakaran dlm chamber dan blow melalui ekzos...

tak gitu?

wan said...

salam...de mklumat mengenai exhauts turbine,extraction turbine,backpressure turbine n noncondensing x????
kalo ade leh share mklumat x????