Monday, June 29, 2009

plastik


plastik boleh didefinisikan dengan sesuatu unsur yang boleh berubah bentuk apabila daya dikenakan terhadapnya,namun tidak boleh kembali ke bentuk asalnya. Cuba rujuk kepada beg plastik yng kita peroleh dari kedai runcit berdekatan. Tarik beg tersebut sepanjang yang boleh dan lepaskan tangan. Beg itu memanjang seperti tali dan tidak boleh kembali ke bentuk beg. tidak mustahil untuk kembali ke bentuk beg namun proses yang rumit dan mungkin mahal perlu dilalui.
Lawan plastik adalah elastik iaitu kekenyalan. kebolehan sesuatu bahan berubah bentuk apabila daya dikenakan dan kembali kepada bentuk asal selepas tiada daya dikenakan.Contoh kekenyalan boleh dilihat pada gelang getah yang mengikat seberkas buluh yang kita kenali sebagai lidi sate. berkaskan lidi itu seratus atau seribu seikat getah mungkin mampu menahannya. namun yang demikian kekenyalan ini ada batasnya. Jika lebih dari kemampuan getah itu, nescaya getah itu akan putus dengan melalui fasa plastik yang amat sekejap.
Setiap elastik adalah plastik dan tidak semua plastik elastik.
Di negara kita, banyak yang boleh dikaitkan dengan plastik dan elastik. Contoh yang terdekat isu pendidikan. PPSMI, BI wajib lulus atau jumlah subjek yang terhad?
Isu-isu demikian mungkin baru sahaja basi selepas diselimut isu 1Malaysia atau isu Kerajaan Perpaduan. Oleh kerana kuasa pentadbiran yang mempunyai hak pelbagai mereka berhak mengubah segala-galanya. Walaupun mereka telah dipangkah oleh rakyat mereka sendiri, mereka tidak berkhidmat secara total sejajar dengan manifesto murahan yang disebar.
Kembali kepada isu pendidikan. Pelbagai jalan telah didekatkan untuk meyakinkan penduduk terus memangkah. Percuma semuanya atau masa depan yang terjamin dengan Bahasa Inggeris.Semuanya adalah plastik. Mengapa?
perkara yang demikian boleh diubah tetapi setelah diubah haluannya amat sukar untuk kembali kepada akarnya.
PPSMI..guru-guru telah dilatih khas untuk mengajar anak-anak murid dan semuanya dibiayai pihak berwajib. Jika seorang guru kosnya mencecah RM10,000,bagaimana dengan 100,000 orang guru yang bertanggungjawab untuk menyampaikan ilmu Tuhan dalam bidang sains,matematik,fizik,kejuruteraan,kimia dan bahasa inggeris itu sendiri.
Bagaimana dengan komputer peribadi, alat bantu mengajar, projektor LCD yang diedar bukan bernilai RM1 setiap satu.
Tidak wajar untuk mengubah haluan pendidikan secara tiba-tiba dan begitulah plastik. Senang dibentuk namun bukan mudah untuk pulang ke sarangnya.
Itu baru pendidikan,belum lagi kisah perundangan yang zahirnya menghukum namun batinnya menguntungkan.
Plastiklah dia Perkara yang tidak perlu diubah menjadi propaganda murahan pihak tertentu yang kini menjadi bualan bibir-bibir yang zahirnya bertindak sebagai ketua masyarakat. Pabila si ayam berkokok meminta kembali hak mereka, ingatlah, plastik bukan elastik.
DENDA?.Sudah tentu wang yang menjadi perbualan. Boleh dikira hukuman melalui kanun-kanun atau seksyen-sekyen jenayah yang hukumannya berbentuk fizikal seperti penjara,sebat atau hukuman mati.
Rasuah?..Bayar denda atau penjara.Khalwat?..denda, kaunseling atau penjara beberapa bulan.
Teringat kisah Indulgence pada zaman gelap di Eropah di mana setiap pelaku dosa yang mengaku kepada Father mereka, perlu membayar seberapa jumlah dan bakal memperoleh Sijil Hapus Dosa.
Adakah kita nampak rasionaliti denda di negara kita?
Jika si kaya yang melakukan dosa. Denda mungkin menjadi pilihan kerana mereka masih lagi mempunyai baki harta untuk melakukan dosa yang sama pada kemudian hari.
Si penghukum tidak perlu berkira kos makanan, bil air atau gaji banduan kerana yang kaya sudah terlepas dengan sijil Indulgence yang kabur di Tanah Air.
Di sini bolehlah dikonklusikan bahawa plastik dan elastik sentiasa berlegar di sekitar kita. Sedar atau tidak, plastik tidak hanya wujud pada beg plastik, dashboard kereta atau permainan percuma McD.
Apabila kita berkuasa, kita berhak memanipulasi segalanya. Walaupun yang bawah termangu bingung.

No comments: