Wednesday, June 17, 2009

Bayar Atau Mati


kejam!
umpama Samseng di dalam filem fiksyen gengster Amerika yang sengaja diuar-uarkan agar seluruh umat manusia gentar dengan apa yang diperoleh Amerika. Soldadunya hebat tanpa perlu meminta pertolongan soljar wilayah lain yang jauh lebih kuat dan gagah.
bukan isu SAMSENG menjadi pilihan tetapi gelagat manusia yang lebih bertuhankan WANG daripada yang Esa lagi Kekal Pemerintah Sejati. Tuhan kepada semua raja-raja yang korup. Tuhan untuk disembah oleh presiden-presiden yang seleweng.
Pabila wang berkuasa maka ramai yang tidak selesa. Kawan meninggalkan janji. Ibu meninggalkan anak . Musuh menjadi sahabat. Dan semua kerna wang.
apakah wang?..wang hanyalah kertas yang dicetak oleh pihak 'berkuasa' sebagai ganti nilai untuk medapatkan barangan lain melalui kaedah pertukaran.
Dahulunya ikan ditukar dengan damar. ayam ditukar dengan timun dan mutiara ditukar dengan emas. Sistem Barter menjadi asas kepada sistem MATAWANG yang sudah dikenali berabad lamanya. Dollar,Pound Sterling, Euro, Taka mahupun Ringgit menjadi contoh matawang yang wujud di sekitar kita.Nilainya berbeza mengikut negara dan mungkin beragam mengikut warna kulit, iklim tempatan mahupun populasi penduduk.

Kuasa wang amat ketara. Semuanya kerna wang sehingga wang menjadi penentu bahawa seseorang itu layak untuk makan atau tidak. Mujur oksigen tidak dicipta untuk didagangkan.
Cuba kita imbau tatkala zaman di mana Rupiah belum wujud, Baht belum lagi dicetak dan Ringgit belum lagi disimpan di dalam dompet 'Perak Man'. Mengapa ada lagi kita?
Masyarakat ketika itu masih lagi belum mempunyai kad ATM mahupun buku akaun simpanan dan jelas bahawa mereka masih mampu untuk makan dan minum. (Seks tidak dibincangkan kali ini)
Zaman sekarang, wang menjadi kuasa. Manusia berkuasa kerana wang. Bukan kerana mereka layak untuk memerintah. Ramai yang tampil untuk membuktikan mereka benar-benar cocok untuk menjadi pemerintah. Namun, sudah terang lagi bersuluh. Kuasa menjanjikan wang dan wang menjamin kuasa.
Wang juga menjadi Malaikat Maut yang sengaja dicipta oleh manusia yang dangkal akalnya. Manusia perlu sihat dan cergas sebelum boleh memulakan kerja dan menjana produksi kendiri. Namun kesihatan yang diperlukan terpaksa ditukarkan dengan seikat not RM50. Atau mungkin SATU bagasi?
BAYAR ATAU MATI?
Sudah menjadi lambakan isu di 'media kipas' di mana 'Si Polan Memerlukan Beberapa Ratus Ribu Untuk Kekal Hidup' menjadi tajuk di muka depan. Siapa yang baca merasa simpati dan berusaha untuk membantu si 'Polan' dalam bentuk fizikal mahupun secara rohaniah.
Tahniah!
Sekalung penghargaan kepada wartawan yang berjaya mengKAYAkan orang KAYA. Si miskin terus diselimut kemiskinan.
Pilihan waris si 'Polan' hanya tinggal mencari wang 'pendaftaran','pemerhatian','sewa katil','tiub pakai,cuci dan ganti' untuk menjamin kehidupan si 'Polan'.
Pembedahan pintasan jantung memakan RM15,000 atau jantung kita terus tersumbat. Rm100,000 untuk buah pinggang atau matilah kita dengan buah pinggang yang rosak.
Beberapa ketika menjelang muncul lagi satu tajuk tapi tidak terpampang di muka depan berbunyi "Si Polan Sempat Jamah Ketupat Sebelum Pergi". Alasannya masa mencemburui namun hakikat disembunyi. Malaikat Maut yang dicipta insan menambah derita.
Wajarkah memaniskan mulut dengan berkata ,
"Encik perlu bayar sejumlah puluhan ribu baru anak encik boleh didaftarkan di hospital ini dan baki puluhan ribu perlu dilunaskan sebelum memulakan pembedahan."
Dan bagaimana jika pembedahan itu gagal? Gagal kerana kelalaian pihak yang teruja melihat puluhan ribu Ringgit, Dollar atau Riyal. Tambahan Jutaan lagi yang bakal menerjah dengan promosi kesihatan yang diauta seluruhnya?
Mungkinkah katil yang disewa diimport dari Italy, atau baju pesakit yang dipinjam berjenama 'Gucci'?..
Alasan bayaran Pakar Bedah perlu dibayar setimpal dengan tugasnya mungkin boleh diterima akal. Akan tetapi mengapa wajah Almarhum Tuanku Abdul Rahman perlu ditatap sebelum peluang melihat dunia boleh diteruskan?
Mengapa tidak "Do Then Pay"?
Jika si pesakit terus hidup barulah prosedur 'bayar dan dibayar' dijalankan. Walaupun si kaya semakin kaya. Setimpallah dengan apa usaha yang dilakukan oleh mereka yang memerlukan bayaran dan harga yang peru dibayar oleh waris. Namun ingatlah, bukan semua manusia mempunyai lubuk petroleum yang tidak putus luaknya. Dacingkan jumlah yang perlu dibayar dengan kemampuan waris. Bukankah kita sebagai manusia perlu membantu bukan membatu?
Namun jika ajal pesakit memang sudah menyeru. Usahlah menambah pilu si waris. Usah diminta wang pendaftaran atau apa-apa yang meninggikan Bukit Emas anjing-anjing yang tamak sedemikian.
Renung-renungkanlah.

4 comments:

Aisyah Radzuan said...

kalo puan hasmiza bace ni mesti die menyesal cubit kau dulu.
nice one maynnn.
seksa aku bace post ngan mate begini. tsk.

syahid said...

thanks beb..
ntah la...bahase tu no 2..isi tu penting..aku rase serabai je isi tu...hahhaa
health is better than wealth

Paan Lee said...

yeah! dpt gak habiskan bace walaupun mata dh nyilu, :)

gile ar metafora takleh blah, but memangbest! sapa terasa cili rasa pedas... terasanye! haha :P

Ameen Muslim said...

salam..
aku dah follow..

fuhh... panas! panas! artikel ni betul2 boleh menyengat pihak 'tertentu'...
apa kata anta post ni kat harian metro, biar YB2 baca sket...huhu

wallahu 'alam