Wednesday, June 10, 2009

kenangan terindah

masih teringat di kala nasi lemak sepiring hanya 30 sen. 10 sen diperlukan untuk secangkir minuman di kantin sekolah rendah. 12 tahun sudah berlalu dan semuanya hanya menjadi kenangan dan kenangan yang terindah.mungkinkah aku menciplak idea tajuk lagu yang ngetop oleh kugiran yang hebat digelar SAMSONS?..
kenangan mereka mungkin indah dengan kisah cinta.namun aku mempunyai kenangan yang sangat indah pabila duduk di atas kerusi setinggi 30sm dan beralaskan tangan di atas meja kayu berketinggian kurang 1m.memang benar saiznya untuk kanak-kanak seusia tujuh tahun dan ianya realiti.memang kenangan 12 tahun ke belakang sungguh indah.memang indah dengan timbunan pasir menimbus kaki memang indah dengan peluh membasahi seragam putih.namun keindahan itu tidak dapat menandingi keindahan membawa hanya tiga keping syiling 20 sen dan membawa pulang lebihan 20 sen untuk menyahut seruan kerajaan supaya menabung.walaupun tabungku tidak berat.
mendaftar ke sekolah menengah membuka lembaran baru bagiku.sepring nasi mengisi perut di kantin tidak lagi 30 sen segelas minuman tidak lagi 10 sen.semuanya dek angkara masa yang kian menuju.kalaulah masa mengundur itu tidak sedekat dosa, inginku kembali ke era silam berbekalkan rm10 nescaya sebulan aku hidup tanpa kesulitan.
apakah harga?apakah nilai?
mungkin kadar tukaran..dan aku tidak berniat untuk mendefinisikan erti harga meskipun nilai.
hanya lonjakan harga tanpa henti saban tahun inginku coretkan dalam kemasukanku setelah sekian lama membisu.
harga bahan bakar makin naik.umpama mengharap sabut tertiarap ke dasar.asalnya di atas pokok.jatuh ke dalam air dan cuba dihantar ke dasar?memang dasar dicecah tetapi bukan selama batu yang tenggelam.lambat laun akan timbul juga.harga bahan bakar boleh diumpamakan dengan sabut namun tidak 100% serupa.
sabut mungkin tetap di atas muka air dan tidak akan terbang sendirinya.harga petrol boleh melayang seperti boeing 747-400 atau fokker f50 yang terbang tinggi.
tahun 2008,rm2.70 pada setiap liter petrol dikhabarkan lebih murah daripada saudara di norway di mana setiap liter perlu ditukarkan dengan not bernilai rm7 dan mungkin lebih.
munasabahkah di negara yang dahulu diberi nama PERSKUTUAN TANAH MELAYU?
adakah semuanya berprofesyen pakar bius?berkhidmat sebagai juruterbang komersial atau seorang 'pioneer' microsoft?
jika kerajaan amat berkira dengan subsidi petrol saban tahun, mengapa tidak dinaikkan cukai arak?mengapa bukan jutawan kasino yang disuruh memandu bas?
tahun yang sama, harga petrol serta bahan bakar yang lain merudum jatuh untuk kali kedua dan ini melegakan rakyat.
bahu-bahu lemah ini akan jatuh lagi satu hari nanti tatkala petrol naik harganya.mana tidaknya, petrol naik, semua lagi bahan keperluan turut memanjat dan memeranjatkan.lihat sahaja semasa rm2.70 terpampang di mesin runcit petrol. pemilik perusahaan bas merengek diminta tambang bas dinaikkan untuk menyerap kos bahan bakar yang meloncat tinggi. tiba-tiba, wujudlah kadar surcaj 30% untuk semua bas antara negeri dan domestik. tahniah RapidKL atas usaha mengekalkan tambang bas.pengguna bas bukanlah tauke minyak atau pemilik lombong emas. rata-rata pemakan gaji yang menaiki bas dan hanya mampu mengeluh apabila tauke syarikat bas tersenyum lebar.jika mereka pemilik mercedes,perlukah mereka membayar tambang bas?
sudahlah,usah mengharap sabut terus tenggelam.
sirap 10 sen hanyalah kenangan terindah.

3 comments:

shned shahabuddin said...

u nak masuk pertandingan menulis esei ke? hehee

Unknown said...

Salam syahid.bgusla entry ko,buatkan aku rindu pulak zaman tu.Aku ada entry baru pasal tefon bimbit org purba guna.da 1000tahun lebih usia telefon ni.papepun,jemputlah datang dan baca.thanks ya~

syahid said...

saudari nadiah,belum terlintas nak jin contest lagi la, i've to learn more and improve a lot.

iqbal, dah entry pun kenangan, ade indah ade pahit nye kan?