Sunday, June 14, 2009

seks atau scream?

tajuk post kali ini adalah sex atau scream?
dengarlah di radio tempatan atau tonton di astro hitz tv.sungguh banyak elemen seks atau unsur yang mengghairahkan sehingga si adik seusia 3 tahun ingin berfesyen sperti penari separuh bogel dalam klip video mrs officer bawaan lil wayne. belum lagi klip video rihanna dalam nyanyian sumbingnya umbrella.kemudian diparody oleh vanilla sky. jelas menunjukkan yang golongan di atas sana hanya berminat mengaut kertas not tanpa nilai dengan membenarkan asas-asas lucah meracuni organ yang sensitif pada kepala anak-anak muda.
belum lagi isu pussycats doll yang dahulunya kabaret berjaya menyusup masuk ke sempadan untuk membolehkan generasi yang kononnya pelapis pentadbiran negara menonton tarian separuh bogel secara langsung.bukan sekali! DUA kali bolos. syarikat komunikasi berpengaruh gigit jari pabila ikon seks yang ditumbuk pakwe sendiri tidak jadi berkunjung. anak-anak ayam yang naif lagi daif terpaksa menatap tubuh indah ciptaan tuhan di dalam tiub yang dicipta JL Baird.
jujur kukatakan lagu inggeris pertama yang kuhafal adalah lagu All Rise nyanyian Blue. kumpulan pop berkumpulan seiring westlife meskipun backstreet boys. memamng naif kerna baharu berusia 11 tahun. 3 tahun kemudian aku mengenal system of a down. lagunya membangkitkan semangat kemanusiaan dalam album Mezmerize. pernah terjadi dungu seketika untuk menanti SOAD ke udara di era fm atau pun hitz.fm. aku dapat tahu yang SOAD ni ganas. ganas ke? lagu mereka kan baik? betullah,nasihat boleh diberi dalam pelbagai jalan dan lebuh raya.
setelah 6 bulan aku di metc mengenal gig dan indie aku dikejutkan dengan budaya hardcore. muziknya keras, sekeras namanya 'teras keras' tune gitar di'drop'kan rendah dan distortionnya dilaras agar berbunyi seakan-akan memecah kepala mahupun gegendang telinga.
sungguh biasa hidup di negara yang beriklimkan khatulistiwa dengan pemikiran tipikal janaan pihak yang enggan bertanggungjawab. mariah carey pernah lolos. rihanna hampir.
bila metallica mahu singgah?..kalau SOAD dihalang aku sangat faham. kita tidak menerima yahudi yang datang dalam bentuk manusia. mengapa tidak dihalang sentimen yahudi yang secara terus menyusup minda.
lagu keras dengan isi kemanusiaan terus dicap sesat. black metal. lagu lembut yang menjurus ke arah parti sosial liar mengapa tidak digam?
sebuah band bawah tanah tempatan terus memangkah radio yang suka memangkah tatkala ingin menukar angin muzik kita ke arah 'zero melancholic'. sifar jiwang. logik atau tidak jika lagu-lagu sebegini boleh melahirkan lebih ramai anak haram daripada menenangkan minda?
memang seakan kasar bunyinya.namun itulah hakikat bukan nikmat.tidak disalahkan lagu-lagu sedemikian sesfera bumi atas apa yang berlaku.
kita punya akal.kita fikir-fikirkan.

2 comments:

Paan Lee said...

salam, yeah ni post best! lucky me i dont even care to tune in hitz.tv... boring! :P

syahid said...

its not just a tube..
tv lain pun same gak...