Tuesday, December 8, 2009

Afrika 2010. Dari A ke H

Piala Dunia 2010 Afrika Selatan 2010. Bola sepak sudah mula dikeluarkan oleh kilang-kilang untuk pemuda-pemuda yang tiba-tiba terkenan bola sepak. Al-maklumlah, piala dunia datang selang empat tahun. Berikut merupakan senarai kumpulan dan negara bertanding pada 2010 nanti. Dalam kurungan tu ranking November 2009.

Kumpulan A
Afrika Selatan (86)
Mexico (15)
Uruguay (19)
Perancis  (7)

Kumpulan A didiami tuan rumah, dua bekas juara dan pasukan yang tidak kurang hebatnya. Dengan Pienaar, Forland, Ribery dan Vela yang bertemu, kumpulan ini semestinya menarik kerana Mexico, Uruguay dan Perancis masing-masing pernah mengalahkan pasukan yang menduduki ranking nombor 1 untuk sekian lama dan  juara 5 kali Brazil. Afrika Selatan akan bermain atas nama patriotisme dan menjamin tidak mengecewakan peminat bola sepak. Diharap tiada kes gol tangan yang menyebabkan mana-mana pasukan tersingkir dengan harapan berkecai.

Kumpulan B
Argentina  (8)
Korea Selatan (52)
Nigeria (22)
Greece (12)

Kumpulan B. Argentina sepertinya tidak akan mengalami masalah yang besar namun cabaran Nigeria dan Greece bukan cabaran budak sekolah rendah terhadap pemain senior. Jagoan Asia yang mengalahkan Itali sehingga tergantungnya Ahn Jung Hwan bukan satu cabaran yang remeh. Mampukah stamina dan kekuatan dari Afrika menandingi skill dan atur gerak permainan dari Amerika Selatan? Atau adakah Park Ji Sung mengepalai Korea Selatan ke final tanpa Argentina? Dan atau negara yang kaya dengan sejarah ketamadunan selaku Juara Eropah 2004 akan mencatit sejarah dalam diari bola sepak? Kita lihat Jun nanti.

Kumpulan C
England  (9)
Amerika Syarikat (14)
Algeria (28)
Slovenia (33)

Kumpulan C. Pasukan yang gah pada nama dan liga domestik yang dimeriahkan pemain luar negara England, akan berentap dengan finalis Piala Konfederasi 2008, Amerika Syarikat disamping menyahut cabaran Algeria dan pasukan yang menyingkirkan Rusia langsung  menafikan kehadiran Arshavin, Bilyaletdinov dan rakan-rakan ke Afrika Selatan dengan kelebihan gol tempat lawan, Slovenia. Adakah perjalanan England  bukan hanya setakat suku akhir? Kumpulan yang akan ada banyak kejutan.

Kumpulan D
Jerman (6)
Australia (21)
Ghana (37)
Serbia (20)

Kumpulan D meletakkan Jerman, finalis Euro 2008 dan pemenang tempat ke-3 2006, Pasukan nombor 1 Asia, pasukan yang penampilannya bukan Asia, Australia, The Black Stars, Ghana, pasukan yang mengecewakan Republic Czech pada 2006 dan Serbia yang akan dikaptenkan oleh Vidic pertahan kental mewakili Manchester United. Kumpulan yang mungkin menjadi tapak mula kepada bakal juara 2010 dan mungkin tidak.

Kumpulan E
Belanda  (3)
Jepun  (43)
Cameroon (11)
Denmark (26)

Kumpulan E yang menemukan bekas mesin gol Barcelona Eto'o,bekas pemain Real Madrid, Huntellar, bekas penjaring gol jarak jauh dari Celtic, Nakamura dan Bendtner penyerang muda dari Arsenal dan sememangnya kumpulan yang seperti memihak kepada Belanda dan Cameroon. Namun kedua-dua pasukan ini tidak boleh meremehkan cabaran Denmark dan Jepun. Jika inginkan kejuaraan Belanda memerlukan konsistensi dan serius terhadap lawan mereka.

Kumpulan F
Italy (4)
Paraguay (30)
Slovakia (34)
New Zealand (77)

Kumpulan F juga diduduki bekas juara terdahulu yang perlu mempertahankan gelaran kejuaraan mereka. Itali yang sedang buntu mencari pemain di bahagian serangan tidak mempunyai masalah pada pertahanan mereka. Jika sempat mencari penyerang yang lebih baik dari Toni dan Cassano, tiada masalah kejuaraan dalam genggaman mereka untuk kali kedua berturut-turut. Santa Cruz juga akan melepaskan gian menyepak bola dalam Piala Dunia yang mana di Eastland, beliau hanyalah pemain yang akan memainkan peranan penyerang pihak lawan dalam sesi latihan. New Zealand dan Slovakia? Kami nantikan kejutan dari anda. Buktikan anda bukan pasukan belasahan.

Kumpulan G
Brazil (2)
Korea Utara (84)
Portugal (5)
Ivory Coast (16)

Kumpulan G pula digelar Kumpulan Maut dan mungkin kesemua mereka akan maut awal seperti Belanda dan Itali yang survive di peringkat kumpulan pada Euro 2008 namun cair pada suku akhir. Brazil, Brazil-mini, (Portugal), Ivory Coast dan Korea Utara akan memulakan kempen mereka di sini. Mungkinkah pemain termahal dunia membawa Piala Dunia ke Portugal?  Mungkinkah Brazil menang kali ke-6? Adakah kejutan dari penampilan pertama Korea Utara di pentas dunia sepanjang hayatku? Atau di sini Drogba dan adik-beradik Toure memulakan langkah untuk membawa Piala Dunia ke Ivory Coast untuk kali pertama sebagai pemenang?

Kumpulan H
Sepanyol (1)
Honduras (38)
Chile (17)
Switzerland (18)

Kumpulan H. Sepanyol, Honduras, Chile dan Switzerland. Slot juara kumpulan kemungkinan besar akan diisi oleh Sepanyol selaku pasukan nombor 1 dunia. Tempat kedua yang akan menjadi rebutan. Senderos akan membuktikan kepada Wenger bahawa dia layak menjadi kesebelasan utama Arsenal di samping Alexander Frei akan menebus kekecewaan atas kekalahan Swiss pada 2008. Chile bukan calang-calang pasukan. Menewaskan Brazil pada pusingan kelayakan dan sememangnya bukan pasukan yang bernasib baik namun pasukan yang bermain dengan baik sahaja yang boleh menewaskan Brazil. Honduras? Beraksi cemerlang pada kelayakan dan perlawanan persahabatan dan sememangnya hanya yang terbaik kami harapkan dari anda di Afrika Selatan nanti!!


Jangan terpedaya dengan ranking. Itu untuk maklumat tambahan sahaja.

Secara keseluruhan, Piala Dunia 2010 akan menampakkan 1001 kejutan seperti edisi-edisi sebelumnya dan peluang adalah sama rata. Lupakan ranking Coca-Cola atau Castrol. Jika pasukan sepuluh terbaik pun terpaksa guna tangan nak layak dengan pasukan ranking 38 tak usah cakap pasal ranking. Tak payah nak sebut sejarah di sini. Sejarah yang indah melalaikan bro! Ini bukan Sokernet. Ini personal opinion.

7 comments:

p3perak said...

Salam Ziarah..

alangkah indah kalau m'sia pn
masuk Piala Dunia 2010..
bru de persaingan sihat kn..
(*_*)

syahid said...

harap begitulah gamaknye..
muhyidin dulu plan nak jadi host 2014..
tapi skrg boleh diam je la

Cob Nobbler said...

nakamura main kat espanyol la..ape la hahaha!

woit,janganlah sebut nakamura depan ez..nanti die sedih..celtic sekarang tersingkir europa league..hahaha!

syahid said...

bro nami> kn ade tulis bekas penjaring...ehehe..rase nye ade konspirasi mase undian play-off ari tuu..walaupun arsenal pegi, aku sedih gak sebab bhoys yang tersingkir..

Basuh Baju said...

gua sokong holland..haha

syahid said...

brader basuh baju> yeah, holland di situ

Unknown said...

new zealand bakal memberi kejutan!wahahaha