Friday, December 18, 2009

Juara Kalah Dan Juara Mati?

Undian telah dibuat dan mari kita lihat siapa yang kena

Stuttgart v Barcelona
Olympiakos v Bordeaux
Inter Milan v Chelsea
Bayern Munich v Fiorentina
CSKA Moscow v Sevilla
Lyon v Real Madrid
Porto v Arsenal
AC Milan v Manchester United

Bila dan bagaimana perlawanan akan berlangsung jangan dihirau. Mari kita lihat satu persatu dari Jerman ke Greece..

Stuggart menentang Barcelona. Wakil Jerman menentang juara bertahan. Barcelona yang berhempas pulas menjadi juara kumpulan dengan kejutan dari Rubin Kazan. Aduh sayang. Janganlah Stuggart jadi macam Bayern season lepas. Aku pilih Barcelona untuk ke suku akhir.

Olympiakos Piraus dan Bordeaux. Juara Perancis yang tidak menggunakan tangan akan menyahut cabaran Olympiakos yang layak secara automatik. (Auto sebab kalahkan player naif Arsenal). Masing-masing kental di tempat sendiri dan pilihan kepada Bordeaux ke suku akhir.

Inter Milan dan Chelsea. The Blues tengah mantap tu bro. Inter Milan pun boleh tahan gak. Persamaan kedua-dua pasukan adalah Jose Mourinho dan Ancelotti yang pernah berpangkalan di San Siro tapi dengan Ac Milan. Bolehkah Mourinho menangani bekas anak-anak didiknya? Bolehkah Ancelotti menangani tekanan di Milan? Atau Abramovich sekadar singgah di Milan untuk bershopping? Dengan skuad yang ada Chelsea mungkin ke peringkat seterusnya.

Bayern Munich vs Fiorentina. Luca Toni mungkin tidak akan bermain kerana striker muda Bayern lagi bagus daripada beliau. Fiorentina yang menghampakan Liverpool sekali-kali tidak akan mengecewakan rakyat Itali. Namun Bayern akan ke suku akhir. Jika Fiorentina punya resipi bola sepak pizza yang bagus mungkin Fiorentina yang akan ke suku akhir.

CSKA Moscow dan Sevilla. Wakil Rusia dan pencabar Real dan Barca di Sepanyol. Sevilla bermain hampir sempurna pada peringkat kumpulan dan begitu juga dengan CSKA yang bermain sangat cemerlang menghadapi United. Pilihan untuk Sevilla.

Lyon dan Real Madrid. Real bukanlah pasukan yang konsisten walaupun disinari dengan cahaya yang dibeli dengan duit rakyat Sepanyol. Lyon? Juara kumpulan yang dahulunya mengandungi Liverpool sebagai pilihan utama namun Lyon mengamuk di Anfield. Real Madrid ke suku akhir.

Porto dengan Arsenal. Pernah bersekumpulan dan kelebihan kepada Arsenal. Namun janganlah kita berbangga dengan sejarah. Porto hanya kalah dengan Chelsea pada kedua-dua pertemuan kumpulan dan Arsenal hanya kalah sekali itu pun turunkan para belia. Jika Arsenal konsisten dan meletup maka Porto bukan masalah.

Ac Milan dan Manchester United. Ac Milan masih lagi bermasalah dan Manchester? Tiada masalah. Hanya keajaiban yang boleh memenangkan Milan walaupun Milan bukanlah pasukan yang lemah. Manchester juga sedang terkial-kial mencari key player yang bagus namun mereka masih lagi boleh menang dengan pasukan seperti Wolves dalam liga domestik. Tetapi ingin diingatkan bahawa mereka adalah pasukan professional dan masalah liga domestik tidak semestinya perlu diungkit di arena Eropah. Manchester United lah!!

Tidak banyak kejutan dalam undian kali ini dan seperti dijangka ianya seperti dirancang teliti. Ehehe. Tuduhan kosong je tu. Yang penting pertemuan kalah mati kali ni memang dah macam perang. Adalah satu atau dua match yang seperti berat sebelah namun sebelum diundi semua juara kumpulan diletakkan di pot A dan naib juara di pot B.

Bayern, Barca, Chelsea, Arsenal, Sevilla, Real, Bordeaux dan Manchester mungkin akan mengorak langkah ke suku akhir dan ianya adalah pilihan peribadi. Kalau nak prediction yang lagi tepat bolehlah tunggu second leg habis.

5 comments:

Cob Nobbler said...

Jose Mourinho berkata,

"Alaa Chelsea dulu power pun sebab aku gak.."

hahaha!

syahid said...

haha.. bro,boleh ke pep kalahkan stuggart? haha...

Unknown said...

ada fan Jose Mourinho ke kat sini?haha
Ko nak tengok tak kejutan?aku yakin Porto boleh beat Arsenal!haha

syahid said...

porto beat arsenal? x mustahil..haha...

mz said...

haha.. apa-apa pun, aku tetap sokong manchester united..