Thursday, December 3, 2009

Pesona Jamban

Ada orang panggil jamban, tandas, bilik termenung, bilik falsafah, bilik firasat, bilik merenung masa depan, bilik kecil,bilik persendirian dan pelbagai lagi istilah dan bahasa yang berobjektifkan jamban.

Jamban mempunyai pesonanya yang tersendiri di mana jamban menjadi satu keperluan takkira di mana pelosok bumi. Usah dikira statistik jumlah jamban yang terbina setiap minit atau berapa jumlah jamban dalam setiap lingkungan kilometer atas muka bumi ini. Sungguhpun kecil namun jamban memainkan peranan yang sangat besar malah penting dalam kehidupan bermasyarakat.

Setiap rumah ada jamban, walaupun ada yang berkongsi sebuah jamban dengan beberapa buah rumah. Shopping mall? Setiap tingkat jamban adalah sesuatu yang mesti. Kenderaan awam? Jangan mimpilah.

Dengan terbinanya jamban, manusia tidak lagi membuang sisa-sisa peribadi merata-rata. Tidak di tepi longkang di mana airnya mengalir, Tidak dibawah pokok untuk dijadikan baja secara terus.

Lihat! Jamban menjadi simbol ketamadunan.

Dari bersepah-sepah di lapangan seperti ayam, kemudian sudah tahu definisi kambus,beralih ke kawasan yang mempunyai saliran semula jadi, terbinanya pondok yang yang dibina diatas sungai yang mana lantai ditebuk semuat-muat dan akhirnya sebuah bilik privasi yang berinovasi telah dibangunkan. Disertakan dengan teknologi kambus dan saliran malah menyelesakan. Bahkan kajian untuk menyertakan jamban dengan seluar atau 'jamban bergerak' telah dimulakan namun ramai yang menentang.

Sisa-sisa tinja itu juga tidak lagi dibiarkan berpeleseran seadanya. Dirawat maka dijadikan bahan pengurai tanah dan sumber nutrien kepada tanaman.



Bercerita tentang pesona jamban boleh buat manusia mencerca. Pengotor, jijik, busuk dan pelbagai. Tidakkah anda sedar tanpa jamban anda memalukan diri sendiri? Tanpa jamban anda jijik. Tanpa jamban anda kotor.

Jamban kini bukan lagi destinasi hajat terlepas. Buat anak, buang anak, beranak, menyorok dari along, ponteng kelas bahkan tempat mempromosikan perniagaan. Jamban juga boleh menjadi tempat mengerah ilham.Kerana pelbagai perkara yang akan terlintas di benak pemikiran walaupun sedikit berbau.

Dengan jamban juga masyarakat menjadi mudah di tempat keramaian. Tidak perlu menahan sehingga ke rumah atau meredah semak dan mungkin lepaskan saja dalam 'jamban bergerak'. Namun wang syiling menjadi keperluan. Alasannya kos baik pulih dan tenaga kerja. Oh ya. Anda betul. Pekerja di tandas awam tetap menderita. Gajinya kecil kerjanya teruk. Berhadapan dengan gas berbahaya saban hari namun tiada siapa membela.

Dengan jamban juga manusia punya kerja. Dari mereka bentuk, membina, menyelenggara, membersih sehingga mengutip wang di pintu masuk.

Belum dicerita tentang jamban bertakhta emas di istanaatau pun yang direka khas untuk dijadikan tarikan. Tarikan? Perlukah tarikan? Tidak perlu ditarik manusia yang sudah sampai masanya akan mencari jamban.

Tiada orang melihat mahupun jauh dari kesibukan, ada lubang, ada saliran dan ada air atau tisu. Pesona asas jamban. Kriteria yang cukup untuk menggelar sebuah jamban itu jamban.

Fikirlah! Bukan suka hati aku tulis pasal jamban.

6 comments:

shaffique said...

mantap2x.. aku suke tandas cangkung..

syahid said...

aku pun! tapi ssh nk cari bangunan multiple storey ni tandas cangkung..asrama stj yo buleh

el said...

tndas cangkung kalo berak tait keras..jenuh lah lama kat dlm tu..fenat kaki taw..tp senang nak teran..kahhhh

tandas duduk..lama pun xpe x lengah..tp tu lah space kecik susah nak kasi teran dasat..kahhhhhh

tp x lalu tgk ada kedai mkn yg
serve pki toilet bowl tu...eeee yek

syahid said...

fuiyoo...
statement berani mati

anastasheeka said...

jamban ade pe kat kenderaan. dalam bas, ketapi pown ;P

p3perak said...

cantik jamban tu!!