Sunday, August 16, 2009

Penangan EPL

Liga Perdana Inggeris kembali menerjah!! Musim baru dengan penuh kejutan. Manchester United kehilangan Ronaldo. Manchester City berborong sakan. Arsenal masih buntu mencari kejuaraan serta mencari bintang untuk diserap ke dalam pasukan.

Ramai wanita risau apabila mereka tidak dipedulikan oleh teman-teman lelaki mereka. Panggilan tengah malam kini sudah lupa di jawab. Pesanan ringkas dibalas dengan pesanan yang lebih ringkas. Tiada pertemuan di malam Sabtu. Nah, ini semua penangan Liga Perdana Inggeris. Mata-mata liar dan cemburu mula mengelak daripada melihat jersi-jersi replika menyarung tubuh kenalan mahupun pak cik penjual karpet. Manakan tidak, marah apabila pasukan yang disokong seumpama diperlekehkan dengan melihat jersi pasukan yang menang.

Kadang-kadang terbuku di hati untuk melampiaskan rasa marah kerana pasukan disokong tidak menang dengan musuh ketat. Lebih menyayat hati apabila kita menyokong pasukan yang kuat tetapi tumpas kepada pasukan bawahan.

Ada yang tidak keluar seminggu menahan malu. Ada yang bangga mendabik dada pasukannya menang.

Pengusaha restoran 24 jam tersenyum lebar apabila meja dan kerusi melimpahi jalan. Meja dan gelas memang takcukup tiga besen. Yang penat pekerja yang dibayar RM2 sejam. Yang bising adalah mereka yang gembira atau marah atau hampa. Yang tepuk tangan orang-orang yang menipu. Yang mati orang yang takmain bola.

Ada yang sanggup melanggan siaran televisyen berbayar untuk bersorak di hadapan 'kotak bodoh' yang dicipta J.L Baird. Hingga terpaksa membayar kompaun lambat bayar bil kerana gaji yang kecil.

Ada yang sanggup membeli sijil cuti sakit dek kerana ingin berjaga malam sebelumnya. Paling tidak pun mencuri tulang ketika kerja kerana telah jam biologikal diganggu oleh keinginan menonton. Majikan dapat tahu lalu diberhentikan kerja.

Oh Liga Perdana Inggeris,
Walaupun hak penyiaran perlawanan didagangkan, masih ramai yang sanggup berbelanja untuk mengecap logo mereka di dinding-dinding stadium mahupun di jersi pemain dan jersi replika yang disarung peminat.

Walaupun Primera Liga lebih memberangsangkan, oleh sebab waktunya yang lebih mengganggu Liga Inggeris lebih menjadi tumpuan.

Walaupun Liga Itali lebih agresif, permainan manja dari England juga yang lebih menarik perhatian.

Nah, penangan EPL!

Semua boleh jadi. Semua boleh buat. Legenda boleh diternak malah duit boleh dijana.
Mana yang main bola mana yang main duit.
Mana yang gila bola mana yang gila nama.

No comments: