Saturday, August 1, 2009

Siapa Sebenarnya Binatang?

Apakah beza Binatang dengan Manusia?
Tepat sekali jika jawapannya manusia berakal dan binatang tidak.
Apakah gunanya akal?
Adakah untuk ini?
Manusia berakal namun tidak menggunakan ke arah yang lebih membina. Gambar ini diambil dari internet dan kesahihannya tidak meragukan.Apakah dosa anak kucing ini kepada manusia? Adakah kerana najisnya terlalu busuk atau kencing di atas sofa? Bolehkah sidang pembaca mengusulkan mana-mana manusia yang mengeluarkan najis seharum minyak wangi Girgio Armani? Atau manusia yang tidak pernah mengeluarkan sebarang tinja serta tidak berkumuh. Semua organisma mengeluarkan bahan buangan. Namun mengapa haiwan yang menjadi mangsa AKAL manusia?
Harimau dibunuh kerana belangnya. Gajah ditembak untuk gadingnya. Badak sumbu dibidik untuk sumbunya. Kenapa? Mempunyai set pakaian dari kulit haiwan melambangkan taraf hidup seseorang di samping memaparkan tahap pemikirannya senagai manusia. Kualiti dompet dari kulit ular adalah di tahap tertinggi namun pemiliknya mempunyai IQ yang sangat rendah berbanding dengan remaja yang mempunyai dompet polyester bercetak Nike yang dibeli di pasar malam. Memakai Kot bulu menyimbolkan kekayaan yang menyelubungi kekejaman. Usahlah berbangga jika Kasut anda berkilat kerana kulit haiwan yang menjadi alas kaki anda.
Haiwan membiak dan begitu juga manusia. Haiwan sayang anak begitu juga manusia. Anak-anak haiwan yang kehilangan ibunya akibat diburu untuk kekayaan manusia juga merasa kehilangan seprti mana anak-anak yatim yang kehilangan ibu bapa. Memang tidak sama haiwan dan manusia namun tidakkah kita sebagai manusia menggunakan akal?
Manusia memburu untuk wang bukan kerana hobi. Samalah seperti manusia yang mencuri. Mencuri hak haiwan untuk hidup. Tabik kepada vegan-vegan di seluruh dunia. Menjaga alam sekitar dan kesihatan sendiri.
Kita sendiri tahu bahawa setiap haiwan adalah pelengkap eko-sistem. Jika tiada ular maka bersepahlah tikus di setiap pelusuk dunia. Jika tiada lalat maka manusia tidak akan mengenal yang mana bersih dan yang mana kotor. Setiap organisma alam punya kegunaan. Tiada yang Tuhan cipta tanpa gunanya.
Jika kalian tidak setuju dengan pernyataan di atas. Silakan berkongsi pendapat.
Pengalaman 1/8/2009 amat menyentuh perasaan. Kisahnya bermula dengan menyelinap keluar akhirnya bertemu manusia yang berjiwa manusia.
Dari hentian teksi berseberangan Terminal 3,Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, aku dan seorang sahabat telah menahan teksi dan sudah tentu menaikinya kerana kami ingin cepat. Tiba-tiba, aku terkejut kerana meter teksi tidak dihidupkan. Dan pemandu berkata,
"Tolong tunggu kejap kerana pakcik ingin menyelesaikan masalah peribadi, dan pakcik takkan mulakan meter selagi masalah ini tidak selesai."
Kami pun mengiakan permintaan pakcik itu. Teksi yang dipandu memasuki jalan masuk ke pejabat kastam yang 11 tahun lalu menjadi tumpuan kargo-kargo untuk mendaftar masuk ke negara kita.
Rupa-rupanya,pakcik itu ingin memberi makan kepada kucing yang terbiar di kompleks kastam yang kini tidak lagi sibuk. Aku terharu. Masih ada lagi manusia yang mulia seperti ini. Pakcik itu sebenarnya baharu sahaja pencen setahun dan masih lagi merasa punyai tanggungjawab terhadap dua ekor kucing itu.
Berbeza dengan korporat-korporat yang lebih mengutamakan kelas dengan membunuh haiwan untuk membaluti tubuh.
Berbeza dengan manusia yang menipu diri sendiri sehingga sanggup menggunakan sesama manusia untuk berada di atas.
Bayangkanlah bumi tanpa binatang. Adakah bumi semeriah sekarang?
Kempen WWF atau JAS. Ikonnya semestinya VIP namun adakah dengan kempen yang dirasmikan oleh VIP boleh menghentikan kekejaman ini? Pakai baju atau yang bercetak "SAYANGI BINATANG" hanya boleh menimbulkan rasa sayang yang sangat sebentar.
Akal sebenarnya senjata manusia. Akal membezakan binatang dengan manusia. Akal yang mengawal perilaku seseorang manusia.
Jika Hamas bertindak kerana Zionis melakukan kekejaman kemanusiaan. Bolehkah kita bayangkan jika semua binatang merusuh dan melancarkan perang terhadap manusia. Sukhoi mungkin jet pejuang yang hebat. Falcon mungkin helang robot kebanggaan Amerika. Terdapat lebih 1 billion binatang di atas muka bumi, dan tiada perkara yang mustahil. Sungguhpun binatang tidak mempunyai akal. Namun mereka punya perasaan.

No comments: