Monday, August 31, 2009

10 Yang Kedua

Hari ini dah 11 Ramadhan. Seperti biasa surau kian lengang kerna ketiadaan aku.
kahkahkah..
sesungguhnya aku dari kampung ya saudara!!

Tidak sampai 20 hari lagi kita akan menyambut kedatangan Aidilfitri dan tradisi tipikal akan terus berlaku. Manusia akan lebih tertumpu ke Sogo, Sungei Wang, Masjid Jamek, Masjid India, Jalan TAR dan bermacam lagi venue membeli-belah di serata negara.

Kerana ingin bergaya di hari raya maut tiba meragut. Dari Dusun Tua ke Subang USJ lalu tewas di Lebuhraya KL-Klang.
Norma yang berlaku tetap berlaku dan festival ini bukan beg pasir untuk geram diajukan atau papab bidik untuk dipanahkan dengan anak panah kesalahan. Kerakusan manusia adalah faktor.Al-Fatihah.

Kita sudah melangkah ke 10 yang kedua di bulan Ramadhan dan sebenarnya masa berlalu dan terus meninggalkan kita yang lalai.
Semalam kuberbuka di Masjid Jamek dan aku dapat melihat wajah-wajah Islam dari seluruh dunia di bawah satu bumbung. Bangladesh,Pakistan,Jordan, Iran ,Indonesia dan tidak terkecuali Malaysia sendiri.
Di hadapan bubur lambuk,nasi bungkus,tamar, pisang dan minuman, suasana menjadi gamat seketika. Ada yang sedang berbicara dengan rakan senegara, bersembang dengan rakan senegeri, beriktikaf , berdoa dan tidak kurang yang lena dek kerana seharian berpuasa.

Azan berkumandang dan masing-masing bersegera mengejar kegembiraan orang-orang yang berpuasa. Kegembiraan yang hanya dikurniakan kepada orang-orang yang berpuasa dan hanya dapat dinikmati oleh orang-orang yang berpuasa.

Sesudah Solat Maghrib ditunaikan, pandanganku dicuri ke Burger King dan McDonald. Restoran makanan segera.
Aku ternampak raut-raut wajah Melayu yang asyik menikmati juadah berbuka puasa.
Jam 8 malam. Inilah waktunya aku terlihat wajah-wajah yang penuh ghairah menikmati rezeki berbuka puasa.

"kamu takmau Maghrib ke?"

Tanyaku tanpa suara kepada mereka. Hanya itu yang mampuku suarakan dari sudut hati. Kerana manusia menilai dari pakaian. Fitrah manusia memang gemar menilai dan aku tidak ingin dinilai oleh mereka-mereka yang bebal.

ARGHH!!!

No comments: