Monday, September 28, 2009

Mabuk Engkau!




takkisahlah apa parti apa agama. Arak tetap perosak!!

Mabuk mabuk engkau minum lagi!!

Baru-baru ini ada ura-ura mengatakan bahawa Selangor akan mengharamkan penjualan arak secara terbuka di dlam negeri tersebut. Bagus.

Menteri Besar pula cakap. Kita tiada perancangan mengenai perkara tersebut dan tidak akan menguatkuasakan larangan itu dan menyarankan kepada peniaga supaya mempunyai kesedaran sendiri.

Kes selesai. Namun rakyat mula berkempen memboikot rangkaian francais yang menjual arak secara terbuka di serata negara. Kasihan kepada towkey kedai. Haha.

Dalam Islam meminum arak adalah dosa besar kerana arak menghilangkan pertimbangan dan mampu menyebabkan peminumnya melakukan perkara-perkara di luar kawalan. Mereka tidak akan menyedari perbuatan mereka dan akan memberikan alasan mabuk kerana telah melakukan kesalahan.

Apakah arak?
Arak adalah ibu segala maksiat dan ianya adalah maksiat paling mengaibkan.
Arak adalah segala jenis minuman yang memabukkan dan terdapat beberapa peratus alkohol dalam kandungan. Peratusan alkohol juga mempengaruhi tahap kemabukkan peminumnya.

Mengapa manusia minum arak?
Walaupun arak telah wujud sejak berkurun lama dan nyata telah membawa banyak kerosakan, manusia tetap minum arak. Minum arak buat kita nampak hebat. Minum arak buat kita nampak matang. Minum arak boleh meredakan malah menghilangkan tekanan dalam hidup. JANGAN TERPEDAYA dengan propaganda-propaganda yang diuar-uarkan oleh pengusaha arak kerana apa yang mereka mahu adalah DUIT.

Hebatkah berjalan terhuyung-hayang, bertutur seperti sewel berbau busuk selepas minum arak?
Matangkah jika tidak mampu berfikir sendiri apabila alkohol mengawal fikiran?
Hilangkah tekanan dan masalah selepas sedar dari mabuk?

Mengapa Malaysia tidak mengharamkan penjualan arak secara total?
Pendapatan Malaysia adalah dari cukai arak,cukai rokok dan eksport babi. Duit dari hasil tersebut diharap bukan yang membiayai graduan-graduan di menara gading dan bukan yang menjadi subsidi atau apa-apa yang haram.Aku serahkan kepada Tuhan. Memang banyak lagi sumber pendapatan kerajaan. Yang halal Insya Allah sampai kepada rakyat. Yang haram biarlah yang bertanggungjawab menanggungnya.


Kitab suci Al-Quran melarang pengambilan alkohol di dalam ayat berikut:

“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar (arak), berjudi, (berkorban untuk) berhala, dan mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.” (Al-Maidah 5:90)

Tidak kisahlah anda Islam atau tidak. Arak bukanlah pilihan terbaik untuk meredakan tekanan atau gaya hidup.

No comments: