Sunday, October 25, 2009

Berita Baik Untuk Pengguna Komuter

Mengikut Bajet 2010, [yang sepatutnya Belanjawan  2010, sebab PPSMI begitulah alamatnya] sistem perkhidmatan pengangkutan awam akan dibaik pulih.

-8 Electric Multiple Unit (EMU) akan ditambah manakala 9 lagi yang sedia ada akan dibaik pulih dalam syarikat KTMB Komuter.

Yang ni memang seakan-seakan membawa kegembiraan kepada rakyat-rakyat yang malas nak beli minyak yang kurang berkualiti kerana telah 'diklepet' pihak-pihak tertentu.

- Laluan pejalan kaki berbumbung juga akan dibina yang mana menghubungkan stesen-stesen LRT dan pusat-pusat aktiviti.

Seperti berita baik namun tidak semua rakyat gemar akan harapan. Memang pengangkutan awam lebih selamat yang mana bas akan menyusuri lorong motosikal di Lebuhraya Persekutuan pada pertengahan tahun ini.

Diharap kami tidak perlu lagi menunggu sehingga 3 unit komuter sebelum dapat menaiki salah satu.
Diharap tidak lagi kami menunggu seperti anak-anak Afrika yang kebuluran. Sebenarnya mereka lebih mulia daripada si gila anoreksia nervosa seluruh dunia.
Diharap kami membayar pada kadar maksimum untuk perkhidmatan positif maksimum.
Diharap syarikat-syarikat bas prihatin akan pembeli-pembeli tiket yang sememangnya mengharapkan keselesaan dan keselamatan 100%.
Diharap jaminan yang diuar-uarkan di dalam kaca tv yang si adik asyik dengan perkataan 'TENGOK!' bukan sekadar mengisi slot iklan yang bersepah-sepah di TV3.

Laluan pejalan kaki berbumbung diharap bukan untuk menutup mata rakyat di mana tender-tender pendiri tiang dan pemasang atap tergolong dalam kalangan kerabat abang-abang yang kaki rembat. Diharap tender itu dibuka secara adil dan bukan secara monarki.

Tiada langsung bas secara terus dari Subang terus ke Sungai Buloh. Jangan kerana di dalam peta jaraknya tidak sampai seinci bas secara terus tidak diperlukan. Jangan larang kami untuk berhubung kedua-dua tempat ini secara haram. Adalah tidak adil jika kami mesti ke Kuala Lumpur sebelum se Sungai Buloh. Dan amat diyakini ada beribu-ribu lagi jalan yang menerima nasib seperti Subang-Sungai Buloh. Mungkin kerana Sungai Buloh bukan seperti Bukit Damansara, Bukit Antarabangsa, tetapi kalau tiada buruh-buruh dari Sungai Buloh ini tiadalah Bukit-Bukau itu.


Jangan Beri Harapan! !

3 comments:

Ikanbilis said...

hurm..dah tak menjadi penunngu bas/komuter semenjak beralih kepada motor..

berapa kali belanjawan dah..still xder perubahan..berapa ratus bijik bas intrakota dulu tersadai..pi beli bas "MADE IN CHINA" rebadge jadi rapidKL...

P.S - KTM - Keretapi taktau masa

anak abdullah said...

sangat setuju brader..naik motor kena diskriminasi..
pantang motor je mat rempit..
dulu pernah jatuh kat bukit putus haram sorang pun taknak jengah..
selamat ada 'selia selanggara'

setuju dengan akronim untuk ktm

Dari Jalan Kopi said...

dulu tarik subsidi minyak - kata untok menaiktaraf sistem kenderaan awam

hasilnya - taik kucheng

sekarang nak bina pejalan kaki berbumbong

aku agak hasilnya - taik kucheng.